Etsi
  • Marko

THE FLYING FINNS

Päivitetty: 13. elok.

Tekstin kirjoittaja Marko Tarkkala on moninkertainen enduron MM-mitalisti, joka ajoi MM-sarjaa 13-vuotta ammattilaisena. Marko on ammattivalmentaja ja SML:n Vuoden Valmentaja.


Seurasin viime viikonloppuna Suomen MM-rallia innolla televisiosta sekä katsoin Yle Areenasta Mestarit / The Flying Finns jaksoja - ja tämä herätti minussa paljon erilaisia tunteita. Oli hienoa katsoa mestareiden tarinoita, fiiliksiä ja tuntemuksia. Katsottuani ohjelmat minulle tuli tunne, että haluan kirjoittaa omia ajatuksiani ja tuntemuksiani siitä mitä nämä jaksot herättivät minussa.


Kaikki huippu-urheilijat ja maailmanmestarit puhuvat kuinka tärkeää on psyykkinen vahvuus, ja kirkkaimman mitalin vie se, kenellä pysyy ns. paletti kasassa. Huippu-urheilu tasolla voi olla saman taitoisia urheilijoita taitotasoltaan, mutta psyykkinen vahvuus ei sitten olekaan samalla tasolla. Moni lahjakas urheilija voi olla harjoituksissa loistava, mutta kisoissa suoritustaso on jotain muuta. Tai kotimaassa kulkee, mutta ulkomaille mentäessä suoritustaso on jotain muuta jne.


Urheilussa tehdään suuria uhrauksia unelmien eteen, ja varsinkin moottoriurheilussa lisämausteensa tuo soppaan myös raha, mitä vaaditaan paljon, jotta on mahdollista päästä huipulle. Nämä asiat voivat tuoda oman puristuksensa suoritukseen sekä kaikkeen toimintaan.


Voiton tahto tai sen puute voi myös viedä mestaruuksia. Voittaminen on oma taitonsa. Pakon omainen tarve voittaa, vaikka ei ole pakko, on aika tuttu tunne monelle huippu-urheilijalle. Koska ei halua olla kakkonen. Tähänkin löytyy inhimillinen psykologinen syy, miksi näin tapahtuu. Asia voi olla myös niin, että on tyytyväinen jo kakkossijaan, eikä lähde turhaan yrittämään liikoja. Ja tähänkin löytyy omat psykologiset syynsä, miksi joku toimii näin.


Näissä The Flying Finns jaksoissa on hienoa kuljettajien aitous haastatteluissa; annettiin tulla kaikki tunteet ulos, niin hyvät kuin huonotkin. Nykyään homma kun on mennyt todella kontrolloiduksi. Kontrollin alla ollessaan urheilijat joutuvat olemaan hyvinkin tarkkoja siitä mitä suustaan päästävät. Tämä on toisaalta ikävää, koska tällöin autenttisuus häviää.


The Flying Finns jaksot ja MM-ralli osoittivat hienosti sen kuinka urheilu herättää kilpailijoissa kaikenlaisia tunnetiloja. On jopa hämmästyttävää, miten paljon erilaisia tunnetiloja nousee esiin ennen kilpailua, kilpailun aikana ja kilpailun jälkeen. Kaikki nämä erilaiset tunnetilat tallentuvat mielen lisäksi myös kehoon.



Keskittymisen tärkeydestä


Tommi Mäkisen sanoin: ”Kaikkein tärkein ominaisuus on keskittyminen. Keskittyminen on hirveen vaikea asia selittää. Sitä ei pysty selittämään kenellekään. Sä voit sanoa itsellesi, että nyt mä keskityn täysillä, mutta ei se vaikuta siihen yhtään mitään. Se tulee täältä sisältä se keskittyminen ja kaikki huippu-urheilijat tietävät sen ja kaikki maailman mestarit, oli laji kun laji. Joku sano, että mä olin niin sanotusti flow- tilassa, eli se tarkoittaa sitä, että sinun keskittymisen taso nousee valtavan korkealle tasolle. Silloin sä olet nopee ja etkä tee virheitä ja se on kaikkein turvallisinta.”


Näistä Tommin sanoista minulla lähti halu kirjoittaa asiasta.


Itse olen kokenut flow tilassa ajamisen hienouden, mutta myös se toisen ääripään, kun homma ei rokkaa ja ajatukset harhailevat aivan jossain muualla tai oma suorittaminen ei ole omalla tasolla. Mistä tämä kaikki johtuu? Tämä alkoi kiinnostamaan minua huippu-urheilu ammattilaisurani jälkeen: Mistä mm. johtuvat meidän kaikki erilaiset tunnetilat ja kehon lukot kisoissa ja miksi suorittamisen taso vaihtelee toisinaan hyvinkin suuresti? Miksi joku suoriutuu paremmin kuin toinen samasta tilanteesta?


Tämän selvittäminen vei minulta noin neljä vuotta, jonka aikana opiskelin ja tein syvällistä työtä itseni kanssa. Tämä syvällinen työ itseni kanssa tarkoitti mm. sitä, että pohdin miksi pelkäsin epäonnistumista, miksi minun fokukseni ei pysynyt ja miksi ajattelin mitä muut ajattelevat tai tekevät. Selvitin myös sen miksi kehoni ei toiminut rennosti ja joustavasti kuin harjoituksissa ja ajamisesta tuli jäykkää kisoissa jne. Nämä kaikki asiat heijastuivat myös minun siviili elämässäni ja selvitin nämäkin asiat juurisyitä myöten.


Se mikä herätti halun kirjoittaa asiasta, on se, että kaikki huippu-urheilijat ja asiantuntijat puhuvat psyykkisen vahvuuden tärkeydestä. Myös tässä The Flying Finns jaksoissa puhutaan siitä paljon. Ja kun taistellaan huipulla, niin henkinen vahvuus ratkaisee voittajan. Mutta kuinka paljon urheilijat harjoittelevat psyykkisiä ominaisuuksia ja tietoisuutta itsestään? Minun mielestäni psyykkisiä ominaisuuksia pitäisi harjoitella yhtä paljon kuin fysiikkaa, lajiharjoittelua jne. Itse tein jonkun verran psyykkistä harjoittelua huippu-urheilu ammattilaisurani aikana, mutta se taso millä sitä tehtiin - ja jolla sitä ohjataan monesti edelleen - ei ollut riittävää ratkaisemaan kokonaan ongelmiani – ei ainakaan juurisyitä niin kehon kuin mielen tasoilla.


Se miten ammattiurheilijaurani aikani toimittiin eri asiantuntijoiden avustuksella, oli se, että tehtiin jokin harjoite (yleensä NLP-harjoite) mikä lievitti esimerkiksi jotain tunnetilaa, mutta se ei koskaan ratkaissut ongelman todellista aiheuttajaa. Tai tehtiin esim. ankkuri (ankkuri on NLP-harjoite), jota käyttää ennen suoritusta, mutta tämäkään ei koskaan ratkaissut ongelman todellista aiheuttajaa – vaan se oli ns. laastari. Nämä NLP-harjoitteet auttoivat minua suoriutumaan haastavista tilanteista paremmin, mutta ongelma ei poistunut pysyvästi, koska haasteeni olivat syvemmällä psyykessäni ja kehossani. NLP-harjoitteet ovat mielestäni hyviä siinä vaiheessa, kun ongelman juurisyyn aiheuttaja on saatu ratkaistua. Eli käytetään sen jälkeen NLP:tä ns. buusterina, jos sille on enää tarvetta tässä kohtaa.


Huomionarvoista on se, että toisinaan nämä työkalut voivat jopa pahentaa tilannetta, kun ryhdytään tukahduttamaan tunnetta keinotekoisesti jollakin työvälineellä, ja jätetään asia käsittelemättä syvällisemmin kaikilla eri tasoilla.


Mietin ja kyselin vuosia, mistä saisin koulutusta ja tietotaidon siihen, miten käsitellä ensin omat ongelmat läpikotaisin, ja sitä kautta auttaa myös muita ihmisiä heidän ongelmiensa kanssa. Meidän perinteisessä opiskelumaailmassamme ei tällaista koulutusta löydy. Avain asioihin on kuitenkin meillä kaikilla itsessämme, kun vain löytää valmentajan, joka kykenee ohjaamaan ja tukemaan tässä eheytymisen prosessissa kaikilla tasoilla.



Mistä löytyy pysyvä ratkaisu?


Tämän vuoksi, koska psyykkinen vahvuus on niin tärkeää mm. urheilussa - sekä myös työelämässä – kehitimme Tie Omaan Voimaan valmennusohjelman. Tämä ohjelma on vastaus kaikkeen edellä mainittuun:


· Siihen miksi on vaikeaa keskittyä ja miten oppia keskittymään

· Siihen miksi on vaikeaa kestää paineita ja miten oppia kestämään paineita

· Mihin tahansa psyykkisiin ja fyysisiin haasteisiin, joita omassa elämässä kohtaa.


Tässä ohjelmassamme ei löydä pelkästään juurisyitä siihen miksi esim. oma keskittyminen on vaikeaa, vaan tässä ohjelmassamme oppii keskittymään käytännössä paremmin eli saa käytännön työvälineet siihen miten keskittyä paremmin. Sama koskee paineensietokykyä ja mitä tahansa muuta ominaisuutta tai taitoa kuten esim. luovuutta.


Tässä ohjelmassamme ei maalata ns. ruosteen päälle, vaan osallistujat oppivat löytämään ongelmien juurisyyt oli se sitten mitä tahansa, ja he oppivat käytännön tasolla sen, miten eheyttää itsensä niin psyykkisesti kuin fyysisesti. Tie Omaan Voimaan valmennusohjelmamme on hyvin ainutlaatuinen. Valmennukseen osallistujien kokemukset valmennuksesta ovat olleet tähän saakka todella huikeita ja kaikkien osallistujien elämät ovat muuttuneet kohti positiivisempaa ja aidompaa, oman näköistä elämää.


Tässä muutamia positiivisia saavutuksia, joita on tapahtunut syksyllä 2020 ja alkuvuodesta 2021 aloittaneiden osallistujien elämissä Tie Omaan Voimaan valmennuksen myötä:


· Vuosikymmenet vaivannut syömishäiriö on parantunut. Ennen Tie Omaan Voimaan valmennusta apua oli haettu kaikkialta – valitettavasti huonoin tuloksin.

· Työn tulokset ovat kasvaneet yli miljoona euroa tekemällä 0 h ylitöitä ja sressitasot ovat laskeneet nollaan.

· Osallistuja pääsi unelmatyöhönsä, sillä hän kasvoi valmennuksen aikana ulos vanhasta työtehtävästään ja organisaatiosta.

· Eron partaalla oleva pariskunta on onnellisesti takaisin yhdessä, sillä molemmat lähtivät Tie Omaan Voimaan valmennukseen ja molemmat ymmärsivät, että syy omalle huonolle ololle ei olekaan omassa puolisossa.

· Parisuhteesta toiseen hyppinyt osallistuja on löytänyt rauhan itsensä kanssa. Hänellä on nykyisin hyvä olla yksinkin - eikä hän ole enää riippuvainen toisista ihmisistä.

· Lapset ovat alkaneet voimaan hyvin, kun molemmat pariskunnan osapuolet ovat lähteneet Tie Omaan Voimaan valmennukseen.


Tässä siis vain muutamia saavutuksia. Näitä on huomattavasti enemmänkin.

Kaikki osallistujat ovat kokeneet, että valmennus sujuu jouhevasti oman arkielämän lomassa. Lisäksi kaikki osallistujat ovat kokeneet, että heidän keskittymisensä, stressin sietokykynsä ja paineen sietokykynsä on parantunut oleellisesti valmennuksen myötä - osalla jopa erittäin merkittävästi.



Mikä on kaikkein tärkeintä?


Keskittyminen on kaikkein tärkeintä - aivan kaikessa mitä sinä teet ja se keskittyminen – kuten kaikki muukin – tulee sinun sisältäsi. Halutessasi voit opiskella näitä asioita ammattitaitoisessa ohjauksessa ja voit saavuttaa asioita, joista et edes tiennyt.

Lämpimästi tervetuloa valmennuksiimme!


Lue Tie Omaan Voimaan valmennusohjelmastamme: https://www.tieomaanvoimaan.fi/valmennusohjelma ja hae mukaan www-sivujemme kautta.


Lue muista palveluistamme:

https://www.tieomaanvoimaan.fi/tyoyhteiso-ja-johtamisvalmennus

ja

https://www.tieomaanvoimaan.fi/firstbeat-hyvinvointimittaukset.


The Flying Finns terveisin,

Marko

Kuva: Petro Piilo

396 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki