Etsi
  • Mari

MATKAPUHELIMEN KÄYTÖSTÄ, SOME:sta ja AIVOISTAMME

Päivitetty: syys 2

Seuraava kirjoitus perustuu Joe Dispenzan ja Simon Sinekin kommentteihin matkapuhelimesta ja sen vaikutuksista aivoihimme. Seuraavan kirjoituksen tarkoitus on lisätä ihmisten tietoisuutta matkapuhelimen ja SoMe:n käyttöön. Kun ihmisten tietoisuus lisääntyy, on helpompaa tehdä omia valintojaan, olla selkeämpi. Vähintäänkin näitä tämän artikkelin asioita voi testata itsellään esim. viikon tai kahden ajan ja katsoa mitä omassa kehossa alkaa tapahtumaan, kun ryhtyy käyttämään matkapuhelintaan ja SoMe:a aiempaa tietoisemmin.


Simon Sinek on sanonut jo vuosia sitten, että matkapuhelimen käyttö ja SoMe aktivoi dopamiinin tuotannon aivoissamme samalla tavoin kuin mitä alkoholi, tupakka ja uhkapelaaminen aktivoivat. Matkapuhelin ja SoMe vapauttavat aivoissamme kemikaalia nimeltään dopamiini. Kyseessä on vahvaa riippuvuutta, addiktiota, aiheuttava kemikaali. Voit lukea dopamiinista lisää tästä: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/08/26/yksi-ainoa-aivokemikaali-saa-meidat-kohtalokkaalla-tavalla-haluamaan-jatkuvasti


Dopamiinin vuoksi tekstiviestin saaminen tuntuu hyvältä, dopamiinin vuoksi meille merkitsee niin paljon se, miten paljon meillä on seuraajia SoMe:ssa tai miten paljon tykkäyksiä postauksemme saavat. Dopamiinin vuoksi useat ihmiset – erityisesti nuoret - ovat hyvin stressaantuneita siitä, kun joku poistaa heidät kavereistaan. Alkoholin käyttöön, tupakkaan ja uhkapelaamiseen meillä löytyy useimmista maista ikärajoituksia eli lainsäädäntöä, mutta matkapuhelimen käyttöön tällaista ikärajoitusta eli lainsäädäntöä ei ole.


Miksi tämä asia on tärkeää tiedostaa: tutkimusten mukaan suurin osa aikuisiän alkoholisteista löysivät alkoholin, kun he olivat nuoria. Kun me olemme pieniä lapsia ainoa hyväksyntä, jonka me tarvitsemme, on meidän vanhempiemme hyväksyntä. Kun vartumme ja viimeistään kun me tulemme teini-ikään tämä hyväksynnäntarve linkittyy siihen, että me tarvitsemme meidän ikäistemme hyväksynnän. Tämä teini-ikä on usein hyvin turhauttavaa aikaa meidän vanhemmillemme, koska me tarvitsemme tuntea tulevamme hyväksytyksi kaveripiirissämme. Tämä on kuitenkin hyvin tärkeä kehitysvaihe meille itsellemme, koska se mahdollistaa sen, että me voimme liittyä meidän ydinperheemme ulkopuolella olevaan suurempaan ”heimoon”. Teini-ikä on usein erittäin stressaavaa ja jopa ahdistunutta aikaa elämässämme, koska me haluamme kuulua johonkin kaveriryhmään ja tänä aikana meidän pitäisi oppia luottamaan ystäviimme. Varttuessaan ja teinivuosina, jotkut ihmiset löytävät sattumalta alkoholin tai muut turruttavat aineet ja tämän kautta dopamiinin turruttavat vaikutukset. Nuoret löytävät alkoholia juodessaan tai muita turruttavia aineita käyttäessään sen, miten tämä auttaa heitä selviytymään stressaavissa ja ahdistavissa tilanteissa. Valitettavasti tämän toiminnan myötä tunne ja tuntemus tulee sisäänrakennetuksi heidän aivoihinsa. Tämä johtaa siihen, että myöhemmin heidän elämässään, kun he kärsivät stressistä ja ahdistuksesta he eivät käänny kenenkään ihmisen puoleen, vaan he kääntyvät pullon tai muiden turruttavien aineiden puoleen. Sosiaalinen stressi, taloudellinen stressi ja urastressi ovat usein niitä syitä miksi alkoholisti juo tai käyttää muita turruttavia aineita.


Tämä sama toimintamalli tapahtuu SoMe ja matkapuhelinriippuvuudessa. Nämä nuoret, jotka ovat tulleet dopamiiniriippuvaisiksi SoMe:n ja matkapuhelin käytön takia, johtaa vuorostaan siihen tilanteeseen, että liian moni nuori ei tiedä käytännössä, käytännön tasolla, miten muodostetaan ja rakennetaan syvästi merkityksellisiä ihmissuhteita. Tämä on tutkimusten mukaan nuorten itsensä kertomaa. Useat nuoret myöntävät, että iso osa heidän ystävyyssuhteistaan ovat pinnallisia ja että he eivät luota heidän ystäviinsä. Nuoret myöntävät, että heillä on hauskaa ystäviensä kanssa, mutta samaan aikaan he tiedostavat sen, että heidän ystävänsä peruuttavat näkemisen tai jopa ystävyyden, jos jotakin ”parempaa” tulee esiin. Syvästi merkitykselliset ihmissuhteet eivät ole läsnä nuorten elämässä, ja mikä vielä huolestuttavampaa on se, että nuorilla ei ole selviytymiskeinoja, ulospääsykeinoja, niihin tilanteisiin, kun heidän elämäänsä alkaa tulla merkittävää stressiä. Näissä stressaavissa tilanteissa nämä nuoret eivät käänny ihmisen puoleen vaan he kääntyvät laitteen – matkapuhelimen - puoleen, he kääntyvät SoMe:n puoleen. He kääntyvät sen puoleen mikä tuo väliaikaista helpotusta heidän tilanteeseensa.


Me tiedämme useista eri tutkimuksista sen, että ihmiset, jotka viettävät aikaa enemmän esim. FB:ssa kärsivät enemmän masennuksesta kuin ne ihmiset, jotka eivät vietä niin paljon aikaa FB:ssa. On hyvä tiedostaa se, että alkoholi ei ole paha, liian paljon alkoholia on paha asia. Uhkapelaaminen on hauskaa, liian paljon uhkapelaamista on vaarallista. SoMe:ssa ja matkapuhelimissa ei ole mitään vikaa, vaan kyse on epätasapainosta, kun käytämme SoMe:a ja matkapuhelinta liikaa - jotkut jopa 11-12h vuorokaudessa. Jos sinä istut illallisella ystäviesi kanssa ja tekstaat jollekin joka ei ole siinä, se on ongelma. Silloin kyse on riippuvuudesta. Jos sinä istut tapaamisessa ihmisten kanssa, joita sinun kuuluisi kuunnella ja joiden kanssa sinun kuuluisi keskustella ja sinä laitat matkapuhelimesi pöydälle, lähetät samalla alitajuisen viestin kaikille tapaamisessa oleville siitä, että he eivät ole niin tärkeitä sinulle. Syy miksi sinä et pysty laittamaan matkapuhelintasi pois ja miksi sinä kaivat sitä koko ajan taskustasi tai laukustasi, johtuu siitä, että sinä olet riippuvainen siitä. Jos sinä nukut matkapuhelin sänkysi vieressä, yöpöydälläsi, ja heräät aamulla tarkistaen ensin puhelimesi viestit ja sähköpostit, ennen kuin edes sanot huomenta puolisollesi, sinulla on riippuvuus. Ja kuten kaikki riippuvuudet ajan kuluessa tuppaavat tekemään; ne tuhoavat ihmissuhteita, riippuvuudet maksavat aikaa ja rahaa ja riippuvuudet tekevät elämästäsi huonompaa.


Mikäli haluat katsoa Simon Sinek:in ylle suomennetut kommentit tähän asiaan liittyen, löydät ne mm:ssa tästä Youtube pätkästä: https://www.youtube.com/watch?v=sL8AsaEJDdo .


Joe Dispenza on kommentoinut matkapuhelin käytöstä mm:ssa seuraavaa:


Lapsemme käyttävät teknologiaa. He käyttävät teknologiaa tiedon siirtoon ja tiedon saamisen, me ihmisethän olemme tietoa. Lapsemme käyttävät tätä teknologiaa kaikenlaiseen stimulaatioon. Tästä huolimatta lastemme elämässä täytyy olla hetkiä, jolloin he voivat laittaa tämän teknologian sivuun. Jos sinä et voi rikkoa romanssiasi matkapuhelimesi kanssa, niin silloin matkapuhelimesi omistaa sinut. Matkapuhelimesi pitää sinut sosiaalisesti linkittyneenä eri verkostoihisi. Tällaista sosiaalista tietoisuutta pidetään yllä verkostojen kautta ja se ruokkii meitä, koska me haluamme kuulua johonkin, me haluamme yhteyttä. Tämä kuuluminen johonkin kannattaa kuitenkin tehdä tietoisesti ja tarkkanäköisesti.


Videopeleistä on tehty tutkimuksia lapsille. Näissä tutkimuksissa on todettu, että vaikka lapsille luvattiin rahaa siinä kohtaa, kun he lopettavat pelaamisen 5 sekunnin sisällä kellon soidessa, niin tästä huolimatta kukaan tutkimukseen osallistuneita lapsista ei pystynyt lopettamaan pelaamista. Näin vahvaa riippuvuutta videopelaaminen aiheuttaa. Tutkimukset ovat näyttäneet toteen sen, että kun ammut jotakin pelissä ja saat siitä pisteitä tai saat tekstiviestin, joka on tärkeä sinulle, samaan aikaan aivoissasi vapautuu dopamiinia, joka on mielihyvää tuottava kemikaali. Dopamiini palkitsee sinua, mutta kun vapautat tätä kemikaalia liikaa aivoissasi eli kun pelaat aivan jatkuvasti pelejä tai olet jatkuvasti SoMe:ssa tai olet muuten vain koko ajan kiinni matkapuhelimessasi, tapahtuu dopamiinin ylituotantoa.


Kun aivoissa vapautuu liikaa dopamiinia, meidän aivojemme reseptorit eivät kykene käsittelemään sitä, jolloin reseptorit sulkeutuvat. Reseptorit ikään kuin turtuvat. Tämä tila on sellainen niin kuin eläisit jatkuvasti puolison kanssa, joka huutaa sinulle koko ajan. Tässä tilassa sinä olet niin tottunut tähän huutamiseen, että puolison täytyy huutaa kovempaa, jotta hän saa sinun huomiosi. Tämän myötä mielihyväkeskuksemme aivoissamme alkaa kalibroitumaan yhä korkeammalle tasolle, joka ei ole hyvä asia, sillä se tarkoittaa sitä, että tarvitsemme yhä enemmän ja yhä kovempaa ärsykettä, jotta mielihyväkeskus stimuloituu uudelleen. Tämä mielihyväkeskuksen kalibroituminen korkeammalle tasolle merkitsee sitä, että tunteakseen edes jotakin, henkilö tarvitsee pelaamista enemmän tai tarvitsee matkapuhelintaan yhä enemmän. Tämän addiktoivan stimulaation poissa ollessa, ihminen kokee mielihyvän menetystä. Tällainen ihminen tulee mielihyvälle turraksi. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että luonnossa käveleminen tai auringon laskun katsominen, tuntuvat aivan liian hitailta eikä niistä saa enää mielihyvän tunnetta. Tätä tilaa kutsutaan lääketieteessä adhedoniaksi, kyvyttömyydeksi tuntea mielihyvää asioista kuten esim. luonnossa käveleminen tai auringon laskun katseleminen jne.


Pelottavinta tässä yllämainitussa adhedonian tilassa on se, että oppimisen pitäisi itsessään olla palkitsevaa. Jos menet kouluun ja sinun aivosi ovat siinä ”sulkeutuneessa” tilassa, jossa ne ovat, kun ne tuottavat dopamiinia liikaa jatkuvan matkapuhelimen käytön, jatkuvan SoMettamisen tai jatkuvan pelaamisen takia, niin tällöin sinun aivosi eivät voi stimuloitua oppimisesta. Tällaisessa tilanteessa henkilö ei halua oppia, vaan hän haluaa saada aivot stimuloitumaan herättämällä ne. Miten nuoret herättävät aivonsa, on tekemällä jotakin todella tyhmää tai hakeutumalla ongelmiin saadakseen huomiota. Voisiko tässä olla yksi syy nuorison lisääntyneeseen aggressiiviseen käytökseen ja lisääntyneisiin mielenterveysongelmiin? Nuoret tekevät tämän tiedostamattaan vain herättääkseen aivonsa eli vapauttaakseen adrenaliinia ja noradrenaliinia heidän aivoissaan. Mitä he oikeastaan tekevät, on se, että he sulkevat näin aivojensa etulohkon. Aivojen etulohkon alue liittyy tunteisiin ja henkiseen palkitsemiseen. Se liittyy myös päätöksentekoon ja ennakkoluuloisuuteen sekä palkitsevaan tai rankaisevaan suunnitelmalliseen käytökseen. Se missä kohtaa tulee ongelmia, on se, että kun tämä nuori vanhenee ja kun hän kohtaa haastavia, stressaavia tilanteita elämässään, hän tulee etsimään tässä stressaavassa tilanteessa helpotusta oloonsa jostakin vielä enemmän aivojaan stimuloivasta. On hyvin todennäköistä, että tässä kohtaa ihminen alkaa hakemaan jotakin joka tuottaa entistä suurempaa ja vielä suurempaa mielihyvää. Tämän vuoksi matkapuhelimet, teknologia, vaikkakin ne ovat hyvä asia, on hyvä laittaa tietoisesti ajoittain täysin sivuun.


Jos teet jokainen päivä sitä, että siirryt koko ajan tekstiviestistä toiseen tai SoMe:ssa applikaatiosta toiseen tarkistaen esim. paljonko tykkäyksiä sinulla, harjoitat silloin lyhyttä keskittymiskykyä. Jokainen kerta tekstiviestin tullessa ja tykkäyksen tullessa vapautat dopamiinia aivoissasi. Näin sinun huomiosi menee koko ajan kaikkialle ulkopuolellesi. Sinne minne sinun huomiosi menee, sinne menee myös sinun energiasi. Tässä ei ole mitään pahaa. On vain hyvä huomioida se, että sinulla on neurologinen verkko kaikkiin näihin asioihin sinun ulkopuolellasi: sähköpostit, tekstiviestit, FB, Instagram, LinkedIn jne. Sinun on hyvä oppia tietoisesti irrottautumaan näistä verkostoista päivittäin. Tällöin tietoisesti irrottautuessasi matkapuhelimestasi, se ei omista sinua, vaan sinä käytät sitä tarvittaessa työvälineenäsi sen sijaan, että käyttäisit sitä stimulaation lähteenäsi. Tässä on selkeä ero: onko matkapuhelin sinulle työväline vai stimulaation lähde.


Tätä tarvitsee harjoitella, jotta oppii navigoimaan teknologian maailmassa niin, että se ei omista meitä, vaan, että me käytämme teknologiaa tietoisesti työvälineenämme. Me emme voi, meillä ei ole varaa, menettää fyysistä yhteyttämme luontoon ja fyysistä yhteyttämme toisiin ihmisiin. Sinä voit uudelleen kalibroida sinun aivojesi mielihyväkeskukset tekemällä sellaisia asioita kuten menemällä luontoon ja olemalla läsnä ystäviesi kanssa ilman matkapuhelimia. Dopamiinissa ei ole mitään vikaa, mutta on hyvä olla tietoinen siitä mitä dopamiinin ylituotanto saa aikaan aivoissamme ja mihin kaikkeen se dopamiinin ylituotanto voi lopulta johtaa.


Mikäli haluat katsoa Joe Dispenza:n ylläolevat suomennetut kommentit matkapuhelimen käyttöön ja dopamiinin tuotantoon liittyen, löydät sen mm:ssa tästä Youtube videosta: https://www.youtube.com/watch?v=dibarTMBCag .


Kannattaa kysyä itseltään seuraavia kysymyksiä:


-Onko liiallinen SoMe:n ja matkapuhelimen käyttö syy vai seuraus?

-Jos joku käyttää matkapuhelinta ja SoMe:a liikaa, niin mikä on juurisyy siihen?

-Onko liiallinen SoMe:n ja matkapuhelimen käyttö mahdollisesti seuraus jostakin muusta? Esim. jos ydinperheessä ei ole saanut ehdotonta hyväksyntää vanhemmiltaan, voiko tämä mahdollisesti johtaa siihen, että tätä hyväksyntää lähdetään sitten helposti hakemaan itsensä ulkopuolelta matkapuhelimen kautta ja SoMe:sta?


Tie Omaan Voimaan valmennuksessa me valmennamme sinua niin kehon kuin mielen tasoilla - kokonaisvaltaisesti - tiedostamaan mm. miten sinun aivosi toimivat käytännössä ja miten tämä vaikuttaa käytännön tasolla sinun kehoosi sekä sinun ajatusmaailmaasi. Voit oppia mm. hallitsemaan stressiä eikä sinun tarvitse olla stressin "uhrina". Jatkuva stressi ja pelossa eläminen kun mm. heikentää vastustuskykyäsi ja tekee sinusta henkisesti "kireän".


Haluatko löytää itsestäsi uusia voimavaroja ja lahjoja, joista et välttämättä ole edes ollut tietoinen?

Haluatko oppia hyödyntämään voimavarojasi ja lahjojasi käytännössä niin henkilökohtaisessa elämässäsi kuin työelämässäsi?

Haluatko parantaa tunnetaitojasi käytännössä?

Haluatko pysyä elinvoimaisessa toiminta- ja työkunnossa?

Haluatko palautua elinvoimaiseen toiminta- ja työkuntoon esim. burnoutin partaalta?

Haluatko oppia auttamaan muita ympärilläsi olevia ihmisiä voimaan paremmin?


Jos vastasit "kyllä" joihinkin näistä kysymyksistä, on tämä Tie Omaan Voimaan valmennus sinulle tarkoitettu.


Haluatko elää jatkuvassa stressissä ja pelon vallassa? Jos vastasit "ei" tähän kysymykseen, on Tie Omaan Voimaan valmennus sinulle tarkoitettu.


Lue lisää Tie Omaan Voimaan valmennuksesta ja sen hyödyistä työelämääsi: https://www.tieomaanvoimaan.fi/mita-omassa-voimassa-olo-tarkoittaa


ja henkilökohtaiseen elämääsi: https://www.tieomaanvoimaan.fi/mita-oma-voima-on-elamassasi


Hae mukaan valmennukseen 24.-27.9.2020: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdjBf9XeLqAxcMG3ZGDCUqgfw1w6YBMht1GIRTUoL6NgyOmhQ/viewform.


Valmennus toteutetaan upeassa Lehmonkärjessä, Asikkalassa. Mikäli laitat hakemuksesi ennen 9.9.2020 saat -30% alennuksen valmennuksesta. Ryhmässä on vain pari paikkaa vapaana enää. HUOM! Sinut haastatellaan hakemuksesi perusteella.


Lämpimästi tervetuloa!


Mari ja Marko


296 katselukertaa

mari(at)marihakkarainen.fi , marko.tarkkala(at)gmail.com

Mari 0400 580 157, Marko 040 706 0448

©2020 by M&M Kokonaisvaltainen Valmennus Oy